مرز‌های سالم چه هستند؟

مرز‌های سالم چه هستند؟

مرز‌های سالم یکسری محدودیت‌ها هستند. محدویت‌هایی که فرد در رابطه با احساسات، زمان، سلامت روان و بدن خود ایجاد می‌کند. […]

مرز‌های سالم یکسری محدودیت‌ها هستند. محدویت‌هایی که فرد در رابطه با احساسات، زمان، سلامت روان و بدن خود ایجاد می‌کند. این کار باعث خواهد شد که از آنچه هستید، راضی باشید. همچنین باعث می‌شود که به اهداف و آرزو‌های خود دست یابید. در حقیقت مرز‌های سالم چارچوب‌هایی هستند که ما برای خودمان تعیین می‌کنیم. مشخص می‌کنند که می‌خواهیم دیگران چگونه با ما رفتار کنند و ما چه رفتاری با دیگران داشته باشیم.

پس اگر فردی را در بین دوستان خود دارید که بیش از حد در زندگی شخصی شما دخالت دارد، بهتر است با تعیین حد و مرز او را از این کار بازدارید. این موضوع در رابطه با اعضای خانواده خودتان نیز صادق است. این را نیز بدانید که مرز‌های سالم به این معنا نیست که شما دیگران را کنترل می‌کنید، در واقع حد و مرز‌های سالم باعث می‌شود که نیاز‌های شما مشخص شود. با توجه به این تعارف، تعیین حد و مرز‌های سالم از ضروری‌ترین اقداماتی است که همه افراد باید آن را انجام دهند.


چرا مراحل تعیین مرز‌های سالم برای افراد مهم و ضروری است؟


یادگیری نحوه تعیین مرز‌های سالم برای محافظت از خود در برابر آسیب‌های احساسی، جسمی و روحی ضروری است. زمانی که تصمیم می‌گیریم به خود احترام بگذاریم و به خود عشق بدهیم، مرز‌های شخصی ایجاد می‌شود. آن‌ها اساساً قوانین خود ما هستند که به دیگران می‌گویند در مورد حرف‌هایی که می‌زنند و به ما می‌زنند نباید از چه خطوطی عبور کنند.


انواع مرز‌های سالم


مرز‌های مادی


بسیاری از ما دوست نداریم که به دیگران پول و یا یکی از وسایل خودمان را قرض بدهیم. از همین رو مرز‌های مادی و مالی، تعیین می‌کنند که افراد چگونه باید با شما در رابطه با این موضوع برخورد کنند. مرز‌های مادی و مالی شامل تعیین حد و مرز پول، ماشین، خانه و وسایل شخصی دیگر شماست. به عنوان مثال دلتان می‌خواهد وقتی مهمان به خانه شما می‌آید، به وسیله‌ای دست نزد و یا با کفش وارد خانه نشود. دلتان می‌خواهد کسی از اعضای خانواده به پول‌های شما دست نزند.


مرز‌های عاطفی در یک رابطه عاشقانه


این نوع مرز می‌تواند از احساسات شما محافظت کند. همینطور باعث می‌شود دیگران به احساسات و عواطف شما احترام بگذارند. به عنوان مثال اگر در رابطه خود نمی‌توانید و یا نمی‌خواهید در مورد موضوعی بحث کنید، می‌توانید به راحتی آن را بیان کنید. بگویید که: ”من راحت نیستم و تمرکز کافی ندارم تا در مورد این موضوع صحبت کنیم. ” بسیاری از موارد و پیشنهادات هستند که در همه روابط عاطفی پیش می‌آید. شما با تعیین مرز‌های سالم می‌توانید از ارائه این صحبت‌ها جلوگیری کنید.


مرز‌های جنسی


مرز جنسی راحتی و رضایت شما از لمس جنسی را تعیین می‌کند. در تعیین مرز جنسی، باید در رابطه با این مورد هر ناراحتی و نارضایتی که دارید، بیان کنید.
احترام گذاشتن به مرز‌های جنسی بسیار ضروری و مهم است. عدم رعایت مرز جنسی، تجاوز جنسی به حساب می‌آید.


مرز‌های زمانی


این مرز نحوه گذراندن زمان شما را مشخص می‌سازد. دوست دارید زمان خود را صرف کار یا تفریح کنید. شاید شما بخواهید چهار روز در هفته را کار کنید و سه روز در هفته را به تفریح بگذرانید. شما با تعیین مرز زمانی می‌توانید روابط عاطفی خود، روابط خانوادگی، رابطه با دوستان، تفریح و کار خود را به خوبی مدیریت کنید.


مرز‌های فیزیکی


تعیین مرز‌های فیزیکی باعث خواهد شد که در ارتباط با افراد نزدیک و دور، احساس ایمنی و راحتی داشته باشید. به عنوان مثال، می‌توانید به اعضای خانواده بگویید که دوست ندارید در نبودتان وارد اتاق شما شوند. یا به دوستتان بگویید که بوسیده شدن را دوست ندارید.


مرز‌های فکری


این نوع مرز به عقاید، افکار و باور‌های شما مربوط می‌شود. ممکن است شما در رابطه با مذهب و دین خود و یا سیاست، برخی از حد و مرز‌هایی را برای خود و دیگران مشخص کنید. در برخی موارد که به عقاید و افکار شما احترام گذاشته نمی‌شود، تعیین حد و مرز‌های فکری، بسیار کمک‌کننده می‌باشند.


مرز‌ها را چگونه می‌توان تعریف کرد؟


شما باید خواسته‌های خود را مشخص کنید


اولین قدم در فرایند تعیین مرز‌ها این است که آن چه را می‌خواهید مشخص کنید. ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که عادت کرده‌اید به دیگران بدهید یا خواسته‌های خود را به نفع خواسته‌های دیگران نادیده بگیرید. لحظه‌ای بنشینید و فکر کنید که چه چیزی به شما علاقه دارد و می‌خواهید از یک رابطه چه چیزی را بدست‌آورید، از دوستی گرفته تا رابطه عاشقانه.
به خود اجازه دهید آن چه را که می‌خواهید درخواست کنید.
اکنون که خواسته‌های خود را مشخص کرده‌اید، وقت آن است که آن‌ها را درخواست کنید. این یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که افراد با آن رو به رو می‌شوند زیرا می‌ترسند آن چه را که می‌خواهند بپرسند. این ترس اغلب ناشی از نگرانی از این است که طرف مقابل ناراحت یا دیوانه می‌شود. اگر آمادگی تعیین مرز‌ها را دارید، باید با این ترس رو به رو شوید. هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، راحت‌تر می‌شود.

هرگز عذرخواهی نکنید


مرز‌های شما مهم است و یکی از دلایلی که افراد از مرز‌های خود به خطر می‌افتند احساس گناه هنگام درخواست است. شما می‌خواهید بیاموزید که خواسته خود را بپرسید بدون این که اجازه دهید مانع شما شود. به یاد داشته باشید: شما سزاوار آن هستید و شما کنترل آن را بر عهده دارید


انتظارات بیهوده را نداشته باشید


انتظارات می‌تواند باعث شود شما احساس ناامیدی کنید و اغلب‌امید را برای چیزی که ممکن است اتفاق نیفتد تقویت می‌کند. وقتی از کسی چیزی می‌خواهید که می‌خواهید، باید این کار را بدون وابستگی زیاد به نتیجه انجام دهید. اگر انتظار دارید شخص دیگری خواسته‌ها و نیاز‌های شما را برآورده کند، بعداً خود را برای ناامیدی آماده می‌کنید.


اگر پاسخ منفی است، این بدان معنا نیست که شما ناامید شوید


در حالی که خوب است هر بار که چیزی را درخواست می‌کنید کلمه “بله” را بشنوید، اما همیشه اتفاق نمی‌افتد. همیشه به آن چیزی که می‌خواهید نمی‌رسید. وقتی صحبت از مرز‌های سالم در یک رابطه می‌شود، هدف این است که آن چه را می‌خواهید به وضوح بخواهید نه اینکه فقط یک پاسخ “بله” دریافت کنید. اگر کسی به شما نه گفت شما باید به مرز‌های آن‌ها احترام بگذارید و بپذیرید که پاسخ آن ناشناخته است.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon عشق از نظر استنبرگ

عشق از نظر استنبرگ

عشق از نظر استنبرگ یک نظریه قدیمی می‌باشد. عشق برای رفاه ما در زندگی ضروری است. هرچند بسیاری از افراد

blog icon چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

در زمان حال زندگی کردن کاری نسبتاً دشوار است. افرادی که در لحظه به سر می‌برند، گذشته را تنها به‌عنوان

blog icon تکنیک‌های پرورش خلاقیت

تکنیک‌های پرورش خلاقیت

خلاقیت نوعی ابتکار عمل در انجام کار‌ها است. این خلاقیت باعث می‌شود ما کار‌های روتین را ساده‌تر انجام دهیم.

blog icon سندرم زن کتک خورده چیست؟

سندرم زن کتک خورده چیست؟

سندروم زن کتک‌ خورده محصول آزار‌های طولانی‌مدت خانگی است. این سندرم زیرمجموعه اختلال اضطراب پس از سانحه