آشنایی با اختلالات افسردگی و انواع آن

آشنایی با اختلالات افسردگی و انواع آن

در افرادی که به اختلالات افسردگی مبتلا هستند، وجود اندوه، احساس تهی بودن یا خلق تحریک‌پذیر به همراه تغییرات شناختی […]

در افرادی که به اختلالات افسردگی مبتلا هستند، وجود اندوه، احساس تهی بودن یا خلق تحریک‌پذیر به همراه تغییرات شناختی وجود دارد که به طور چشمگیری روی کارکرد فرد تاثیر منفی می‌گذارد. اینگونه افراد نیازمند مشاوره روانشناسی هستند و با توجه به شرایط آن ها میتوان مشاوره روانشناسی آنلاین را به وی پیشنهاد نمود.

انواع اختلالات افسردگی کدامند؟

اختلالات افسردگی انواع مختلفی دارد از جمله اختلال کژتنظیمی خلقی ایذایی، اختلال افسردگی اساسی، افسردگی مداوم، اختلال ملال پیش از قاعدگی، افسردگی ناشی از مصرف مواد یا دارو، اختلال افسردگی ناشی از بیماری‌های دیگر و سایر اختلالات افسردگی معین و نامعین.

اختلال کژتنظیمی خلقی

اختلال گژتنظیمی خلقی ایذایی بیشتر در کودکان ۱۲ سال و پایین‌تر شایع است و به‌صورت تحریک‌پذیری مداوم و حملات مکرر در رفتارهای ناهنجار جدی ظاهر می‌شود. کودکانی که به این نوع افسردگی مبتلا شوند، ممکن است در آینده و در دوران نوجوانی و بزرگسالی دچار اختلال افسردگی یک قطبی یا اختلالات اضطرابی شوند.

اختلال افسردگی اساسی

اختلال افسردگی اساسی، اصلی‌ترین بیماری این گروه از اختلالات است. در این نوع اختلال، حملات کاملا مجزایی در مدت حداقل دو هفته به فرد دست می‌دهد.

اختلال افسردگی مداوم

اختلال افسردگی مداوم یا افسرده‌خویی، شکل مزمن‌تری از افسردگی است که موجب بروز اختلالات خلقی برای مدت حداقل 2 سال در بزرگسالان و یک سال در کودکان می‌شود.

اختلال ملال پیش از قاعدگی

اختلال میان‌قاعدگی شکل خاصی از افسردگی است که اغلب پس از تخمک‌گذاری شروع می‌شود و پس از چند روز از خونریزی ماهانه بهبود می‌یابد و تاثیرات آن بر روی کارکرد بیمار به وضوح دیده می شود.

سایر اختلالات افسردگی

از انواع دیگر این اختلال می‌توان به افسردگی ناشی از سوء مصرف مواد، داروهای تجویزی و نیز بیماری‌های طبی اشاره کرد.

تفاوت احساس اندوه و افسردگی

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که افسردگی و احساس اندوه کاملا متفاوت هستند. مرگ عزیزان، از دست دادن شغل یا پایان یک رابطه، تجربه‌های دشواری برای فرد هستند؛ در این موقعیت‌ها، احساس اندوه یا سوگواری در فرد کاملا طبیعی است، اما در این شرایط افراد ممکن است خود را “افسرده” توصیف کنند.

ناراحتی و احساس اندوه لزوما به معنای ابتلا به افسردگی نیست. احساس اندوه و سوگ طبیعی بوده و در هر فرد به شکل منحصربفردی بروز می‌کند و ممکن است بعضی ویژگی‌های آن با افسردگی مشترک باشد.

در احساس اندوه، احساسات دردناک به صورت امواجی بروز می‌کنند و اغلب با خاطرات خوب و  مثبت تلفیق می‌‍‌شوند. در افسردگی اساسی، در تمامی طول دو هفته احساس علاقه و لذت در فرد کاهش می‌یابد.

در احساس سوگ، اعتماد بنفس فرد معمولا حفظ می‌شود، اما در افسردگی اساسی، فرد احساس بی‌ارزش بودن و تنفر از خود می‌کند.

در برخی افراد، مرگ عزیزان می‌تواند منجر به بروز افسردگی اساسی شود. در برخی افراد نیز از دست دادن شغل، قربانی تجاوز جنسی شدن یا حوادث این‌چنینی می‌تواند به افسردگی فرد منجر شود. هنگامی که سوگ و افسردگی ترکیب می‌شوند، سوگ شدیدتر است و برای مدت طولانی در فرد باقی می‌ماند. اگرچه بین سوگ و افسردگی همپوشانی وجود دارد، اما آن‌ها از یکدیگر جدا هستند. تفکیک این دو از هم می‌تواند به افراد کمک کند تا از حمایت و درمان لازم و مشخصی برخوردار شوند.

چنانچه در مورد اختلالات افسردگی و انواع آن سوال یا نظری دارید، در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید. برای رزرو وقت مشاوره با ما در تماس باشید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon دلبستگی ناایمن چیست؟

دلبستگی ناایمن چیست؟

دلبستگی ناایمن، شکلی از ارتباط آلوده به ترس است؛ ترس از دست دادن و ترس از صمیمیت، که محققان شکل

blog icon اثر دانینگ کروگر چیست؟

اثر دانینگ کروگر چیست؟

اثر دانینگ-کروگر Dunning–Kruger effect نوعی سو‌گیری شناختی است که در افرادی با دانش، تجربه و یا تخصص محدود نسبت به

blog icon مردانگی سمی چیست؟

مردانگی سمی چیست؟

مردانگی سمی، شامل فشارهای فرهنگی برای مردان برای رفتار به شیوه ای خاص است. و به احتمال زیاد همه پسران

blog icon اتحاد درمانی چیست؟

اتحاد درمانی چیست؟

از اعتماد در جلسه‌ی روان‌درمانی زیاد خوانده و شنیده‌ایم. اتحاد درمانی یک سنگ بنا برای درمان موثر است؛