تیپ شخصیتی ISTJ یا بازرس

تیپ شخصیتی ISTJ یا بازرس

اگر در تست MBTI شرکت کرده باشید و نتیجه آن تیپ شخصیتی ISTJ یا بازرس شده است باید بدانید که […]

اگر در تست MBTI شرکت کرده باشید و نتیجه آن تیپ شخصیتی ISTJ یا بازرس شده است باید بدانید که تیپ شخصیتی ISTJ بسیار درونگرا، اما در عین حال سخت کوش و جدی است. تیپ شخصیتی ISTJ بسیار مسئولیت‌پذیر، با ثبات و قابل اعتماد است. شخصیت ISTJ به حرفش پایبند می‌ماند و از آنجا که از نظر شخصیت‌شناسی درونگرا است، ارتباط کلامی زیادی با کسی ندارد.

تیپ شخصیتی ISTJ بسیار دقیق و منظم است. هنگامی که روی یک موضوع متمرکز می‌شود به سختی می‌توان او را از موضوع جدا کرد. سازماندهی و نظمی که تیپ شخصیتی ISTJ دارد هم در زندگی و هم در کارش کاملاً مشهود است. تیپ شخصیتی ISTJ بر انجام به موقع کار‌ها بسیار تأکید دارد و سر وقت بودن برایش بسیار مهم است. از نظر شخصیت‌شناسی این تیپ شخصیتی بسیار نکته بین بوده، سعی می‌کند مشکلاتش را با ریزبینی و توجه به جزئیات حل کند. منطقی بودن یکی از اصول اولیه‌ی تصمیم‌گیری شخصیت ISTJ است. اگر به نتیجه‌ای برسد، معمولاً برگرداندن او از موضعش، کاری نشدنی خواهد بود. تیپ شخصیتی ISTJ به قوانین احترام می‌گذارد و انتظار دارد دیگران هم همین کار را انجام دهند. اگر عصبانی شود، جوش و خروش زیادی خواهد داشت اما به ندرت تندخویی خود را بروز می‌دهد.


ویژگی‌های تیپ شخصیتی ISTJ:


رهبرانی ذاتی هستند.
ترجیح می‌دهند انفرادی کار کنند ولی در تیم هم عملکرد خوبی دارند.
حافظه خیلی خوبی در خصوص وقایع، اتفاقات و مشکلاتی که برایشان پیش آمده است دارند.
به شواهد محکم و اطلاعات علمی اهمیت می‌دهند.
سخت‌کوش هستند و کار را آن‌قدر ادامه می‌دهند تا به اتمام برسد.
باثبات، عمل‌گرا و واقع‌گرا هستند و چندان دوست ندارند با تئوری‌ها و مفاهیم انتزاعی کار کنند.
دوست ندارند کاری را انجام بدند که برایشان معنادار نیست.
برای امنیت، زندگی آرام و سنتی ارزش قائل‌اند.
از تغییر خوششان نمی‌آید مگر اینکه نتیجه مثبتش را واقعاً حس کنند.
استاندارد‌ها و توقع بالایی از رفتار خود و دیگران دارند.
نظرات قوی و مشخصی درباره شیوه درست انجام کار‌ها دارند.
تمایل دارند به همه چیز نظم و ساختار بدهند و محیط منظم را دوست دارند.
چندان با احساسات دیگران ارتباط برقرار نمی‌کنند.
عمل‌گرا هستند و تقریباً همه آنچه در ذهنشان می‌گذرد را انجام می‌دهند.


والدین با تیپ شخصیتی ISTJ


به عنوان والدین، افراد دارای تیپ شخصیتی بازپرس‌ها اغلب راحت‌ترین افراد هستند. احساس مسئولیت و شرافت آن‌ها به خوبی با سنتی که از زمان‌های بسیار قدیم وجود داشته است در می‌آمیزد: فرزندان خود را به گونه‌ای تربیت کنند که مورد احترام باشند و به اعضای خانه و جامعه کمک کنند. مانند بسیاری از تعهدات، ISTJ‌های بازپرس نقش‌های خود را به‌عنوان والدین بی‌اهمیت نمی‌دانند، و کار خود را بر این می‌گذارند که اطمینان حاصل کنند که این سنت در بالاترین استاندارد‌ها رعایت می‌شود.


با این حال، این همیشه برای فرزندان آن‌ها به راحتی انجام نمی‌شود، زیرا بازپرس‌ها معمولاً سختگیر هستند و استاندارد‌ها و انتظارات بالایی دارند. شخصیت‌های ISTJ محیط‌های باثبات و با ساختار مشخصی را برای فرزندان خود ایجاد می‌کنند، و همیشه به کمک آن‌ها برای ایجاد حس بودن در جامعه و ایفای نقش‌های مفید کمک می‌کنند.


احساس واضح سلسله مراتب بخشی از توسعه این هویت است، و بازپرس‌ها به همان اندازه برای اطمینان از احترام مناسب برای اقتدار تلاش می‌کنند که در مورد خانواده و ساختار اجتماعی انجام می‌دهند. این همه وفاداری، از خود گذشتگی و ساختار فایده چندانی ندارد، زمانی که فرزندان شخصیت بازپرس ISTJ به گرمی حمایت عاطفی نیاز دارند. در حالی که بازپرس‌ها می‌توانند نسبت به کسانی که به روش خود به آن‌ها اهمیت می‌دهند حساس باشند، برای کودکان کوچکتر و به ویژه نوجوانان دشوار است که این عشق سخت را نسبت به عشقی که باید باشد تشخیص دهند. اغلب شخصیت‌های ISTJ برای ایفای این نقش و میانجیگری بین هدف منطقی و احساس رفاه عاطفی نیاز به تکیه بر شریک حساس‌تری دارند.


افراد با تیپ شخصیتی ISTJ به شدت اصولگرا هستند و برای صبر و سخت کوشی ارزش قائل هستند، ویژگی‌هایی که کودکان اغلب با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. با این وجود، از فرزندان بازپرس‌ها انتظار می‌رود که این استاندارد‌ها را رعایت کنند و این ارزش‌ها را به نفع خود به اشتراک بگذارند. این رویکرد اغلب در درازمدت ثمره خود را به بار می‌آورد، اما بازپرس‌ها باید در نظر داشته باشند که رویکرد آن‌ها موانع و فاصله‌هایی ایجاد می‌کند که اغلب فرزندانشان را به فکر فرو می‌برد که آیا در یک تیم هستند یا خیر.


اگر بیش از حد از ISTJ توقع برود، آن‌ها با لجاجت متقابل، ممکن است حتی به عنوان یک حالت دائمی در رابطه، پاسخ می‌دهند. چیزی که والدین ISTJ و فرزندانشان در نهایت از آن پشیمان می‌شوند. بهترین کار برای بازپرس‌ها این است که ارزش‌های خود را بپذیرند و به آن پایبند باشند، اما همچنین بدانند که هر فردی اهداف خاص خود را دارد و در نیمه راه با فرزندان خود در رسیدن به اهداف خود خداحافظی کنند. ترکیب فداکاری و هدف طبیعی آن‌ها با این انعطاف‌پذیری در حمایت از دیدگاه خود فرزندانشان، منجر به احساس احترام متقابل و موفقیتی می‌شود که هر والدین ISTJ به آن افتخار می‌کنند.


روابط دوستانه ISTJ‌ها


دوستان ISTJ خودجوش نیستند. آن‌ها پرحرف نیستند، یا در محبت کردن فعال نیستند. دوستان بازپرس وفادار، قابل اعتماد، محترم و قابل تکیه کردن هستند. دیگران ممکن است با فراز و نشیب‌های زندگی بیایند و بروند، اما شخصیت بازپرس ISTJ بدون توجه به هر اتفاقی در کنار دوستان خود می‌ماند، با تعهدی عمیق که سایر افراد حتی ممکن است باور نداشته باشند که ممکن است.


ISTJ‌ها یک تیپ شخصیتی بسیار روشمند هستند و این وفاداری به سادگی از بین نمی‌رود. ISTJ‌ها معمولاً در دوست‌یابی دیرتر به نتیجه می‌رسند، اما آن‌ها این را نشان‌دهنده قولی برای حضور در کنار افرادی می‌دانند که به آن‌ها اهمیت می‌دهند، و وعده‌های بازپرس‌ها به راحتی شکسته نمی‌شوند.


ابراز محبت عاطفی یکی از مهارت‌های ضعیف ISTJ است، اما با این وجود راه‌هایی برای نشان دادن آن پیدا می‌کنند. همانطور که سقراط گفت: “بودن انجام دادن است” و پیگیری بازپرس‌های ISTJ، تمایل آن‌ها برای انجام عمل به عنوان حمایت از سخنان آن‌ها است. این اقدامات احساساتی را منتقل می‌کند که بسیاری از دیدن آن ناتوان هستند، اما این کیفیتی است که دوستان بازپرس در سال‌های طولانی دوستی خود به آن تحسین می‌کنند و به آن وابسته هستند.


اما همه این‌ها به طرز وحشتناکی جدی به نظر می‌رسد، و در واقع فقط یک طرف ISTJ‌ها و رویکرد آن‌ها به دوستی‌هایشان را نشان می‌دهد. طرف مقابل می‌داند که چگونه از این‌قدر بی‌تفاوتی خود دست بردارد، و مخصوصاً در جمع برون‌گرا‌های شاد و پرحرف (E)، بازپرس‌ها از استراحت و تفریح با بحث خوب در مورد کار، زندگی و رویداد‌های جاری لذت می‌برند.


افرادی که تیپ شخصیتی بازپرس ISTJ دارند تعارض را دوست ندارند و این در مورد نحوه انتخاب دوستان خود نیز صدق می‌کند. در جستجوی دوستانی با اصول و نظرات مشابه، بازپرس‌ها اغلب با دیگر شخصیت‌های تحلیل‌گر دوست می‌شوند که احتمالاً دیدگاه و جهان بینی خود را به اشتراک می‌گذارند. در حالی که بعید است آن‌ها با تیپ‌های کاملاً متفاوت دوست شوند. شخصیت‌های بازپرس نقاط قوت و ویژگی‌های دیگران را می‌شناسند و از آن‌ها قدردانی می‌کنند.


در واقع، برای اثبات این موضوع، ISTJ‌ها تقریباً همیشه حداقل یک دوست شهودی را در حلقه دوستان خود دارند، علیرغم تفاوت این دو دیدگاه. این‌ها روابطی هستند که نه بر اساس درک متقابل، بلکه به دلیل احترام به تفاوت‌های متقابل آن‌ها ایجاد شده است. بازپرس‌ها از وسعت فکر شهودی‌ها شگفت‌زده می‌شوند، زیرا با هوش خود بسیار هماهنگ هستند، در حالی که افراد شهودی واقع گرایی و قابل اعتماد بودن ISTJ‌ها را تحسین می‌کنند، چیزی که اغلب به سختی در خود پیدا می‌کنند.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon عشق از نظر استنبرگ

عشق از نظر استنبرگ

عشق از نظر استنبرگ یک نظریه قدیمی می‌باشد. عشق برای رفاه ما در زندگی ضروری است. هرچند بسیاری از افراد

blog icon چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

در زمان حال زندگی کردن کاری نسبتاً دشوار است. افرادی که در لحظه به سر می‌برند، گذشته را تنها به‌عنوان

blog icon تکنیک‌های پرورش خلاقیت

تکنیک‌های پرورش خلاقیت

خلاقیت نوعی ابتکار عمل در انجام کار‌ها است. این خلاقیت باعث می‌شود ما کار‌های روتین را ساده‌تر انجام دهیم.

blog icon سندرم زن کتک خورده چیست؟

سندرم زن کتک خورده چیست؟

سندروم زن کتک‌ خورده محصول آزار‌های طولانی‌مدت خانگی است. این سندرم زیرمجموعه اختلال اضطراب پس از سانحه