مشاوره روانشناسی آنلاین چه مزایایی دارد؟

مشاوره روانشناسی آنلاین چه مزایایی دارد؟

رشد و پیشرفت تکنولوژی باعث شده است تا افراد بتوانند بدون حضور در یک مکان، با تلفن همراه یا از […]

رشد و پیشرفت تکنولوژی باعث شده است تا افراد بتوانند بدون حضور در یک مکان، با تلفن همراه یا از طریق اینترنت، بسیاری از کارهای خود را انجام دهند. این پیشرفت ها در حوزه روانشناسی هم باعث رشد و پیشرفت چشمگیری شده است.

مشاوره روانشناسی آنلاین یکی از شیوه های نوین و پر طرفدار در این حیطه می باشد، که پس از شیوع ویروس کرونا مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. در مشاوره روانشناسی آنلاین افراد بدون نیاز به حضور در یک مکان خاص مثل: مطب روانشناس، کلینیک روانشناسی یا مرکز مشاوره، از مشاوره روانشناسی در هر حوزه ای که به آن نیاز دارند بهره برند.

مشاوره روانشناسی امروزه واژه ای بسیار آشنا در جهان است. افراد برای رفع مشکلات فردی، اجتماعی، خانوادگی و درمان اختلالات روانی به فردی که درباره مسئله آن ها تخصص، مهارت و تجربه دارد، مراجعه می کنند و از او مشاوره می گیرند. انجام این کار باعث می شود تا بهترین اقدام در بهترین موقعیت را انجام دهند و از آسیب های احتمالی جلوگیری کنند.

مشاوره روانشناسی آنلاین یا غیر حضوری یکی از مهمترین خدمات درمانی برای سلامت روانی و رشد فکری انسان ها است. اشکال ممکن برای بهره مندی از مشاوره روانشناسی آنلاین شامل: برقراری تماس تلفتی، تماس اینترنتی، کنفرانس ویدیویی، تماس از طریق شبکه های پیام رسان است.

با وجود این که اینترنت مسیر ارتباط درمانگر با مراجع را تسهیل کرده است، اما ارتباط از راه دور با مراجعین سابقه طولانی دارد. حتی زیگموند فروید از طریق نامه با بیمارانش در ارتباط قرار می گرفت. این شیوه، از گذشته تا کنون قابل استفاده و مفید بوده است. رشد مشاوره روانشناسی آنلاین منجر به تأسیس انجمن بین المللی آنلاین بهداشت روان شده است.

این کار باعث افزایش چشمگیر مراجعینی بود، که علاقمند به دریافت خدمات روانشناسی به صورت آنلاین بودند. این کار باعث ارتقاء چشم گیر سلامت روان جامعه شده است.

 مهمترین فواید مشاوره روانشناسی آنلاین چیست؟

ارتباط آسان:

محدودیت برای رفت و آمد به کلینیک روانشناسی و یا تنبلی باعث می شد، تا بسیاری از افراد از مسیر درمان فاصله بگیرند. امروزه مشاوره روانشناسی آنلاین باعث شده است، تا ارتباط مشاور و مراجع آسان تر شده و افراد برای سلامت روان خود تلاش بیشتری نمایند.

صرفه جویی در وقت:

یکی از گلایه های مراجعینی که به مشاوره روانشناسی نیاز داشتند، همیشه محدودیت زمانی برای رفت و آمد به کلینیک روانشناسی بوده است.

مشاوره روانشناسی آنلاین این مانع را رفع نموده و افراد با گرفتن وقت به صورت غیر حضوری می توانند، در هر مکان و شرایطی در زمان مناسب خود از مشاوره روانشناسی بهره بگیرند و در وقت خود صرفه جویی نمایند.

صرفه جویی در هزینه:

مشاوره روانشناسی آنلاین باعث صرفه جویی در هزینه ها نیز هست. افراد برای رسیدن به مرکز مشاوره یا کلینیک روانشناسی به غیر از صرفه جویی در وقت در هزینه رفت و آمد نیز صرفه جویی می کنند.

از بین رفتن اضطراب مراجع در برخورد با فرد جدید در مکانی جدید:

یکی از مشکلات بسیاری از مراجعین عدم احساس امنیت در فضا های نا آشناست. این امر باعث عدم توانایی در برون ریزی احساساتشان می شود. مشاوره روانشناسی آنلاین این مشکل را برای مراجعین رفع نموده است. افراد می توانند بدون حضور در مطب روان شناس، در مکانی که احساس امنیت و آرامش بیشتری دارند، به صورت مستقیم با روانشناس ارتباط بگیرند و هر آنچه نیاز به بیان هست را با روانشناس خود مطرح نمایند.

برای استفاده از مشاوره آنلاین به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای آن که بتوانید از بهترین مشاوره روانشناسی استفاده کنید، اولین قدم آگاهی از اعتبار مرکز مشاوره و داشتن پروانه های فعالیت آن مرکز است. معمولاً در تمامی کلینیک های مشاوره روانشناسی معتبر این مدارک در دسترس مراجعین قرار می گیرد. به این وسیله مراجعین می توانند، از اعتبار مرکز مشاوره ای که از آن خدمات دریافت می نمایند، آگاه شوند.

به یاد داشته باشید که شیوه روان درمانی آنلاین از نظر کیفیت، هیچ تفاوتی با شیوه مشاوره و روان درمانی حضوری ندارد. بنابراین از نظر هزینه، زمان‌ بندی و تخصص مشاور و روانشناس، در یک شرایط واحد با شیوه مشاوره حضوری قرار می‌ گیرید. یادتان باشد قبل از شروع جلسات، حتماً از کیفیت اینترنت و آنتن دهی آن مطمئن شوید.

تأثیرات مثبت استفاده از مشاوره روانشناسی آنلاین

بسیاری از افرادی که در مناطق روستایی یا مکان هایی  که دسترسی به خدمات روانشناس بسیار محدود و غیر ممکن است،زندگی می کنند، با استفاده از مشاوره روانشناسی آنلاین به راحتی می توانند، با یک متخصص روانشناس در هر کجای ایران یا حتی دنیا ارتباط بر قرار نموده و از راهنمایی های لازم بهره مند شوند.

برخی افرادی که نیاز به مشاوره خانوادگی یا زوج درمانی دارند، نیز گاهی در شهر ها و کشور های مختلفی زندگی می کنند. این افراد برای مراجعه هم زمان به روانشناس باید چالش های زیادی را پشت سر بگذارند. در حالی که مشاوره روانشناسی آنلاین این امکان را به آن ها می دهد به صورت هم زمان در جلسات مشاوره شرکت کرده و مشکلات خود را مطرح نمایند.

آیا درمان های روانشناسی به صورت آنلاین تأثیر گذار است؟

در یک مطالعه، محققان دریافتند CBT آنلاین همراه با مراقبت‌ های بالینی در درمان افسردگی، اضطراب و ناراحتی عاطفی مربوط به بیماری مؤثر بوده است. در برخی موارد، نتایج نشان داد که برخی از بیماران در واقع در مشاوره آنلاین، نتایج بهتری نسبت به بیماران حضوری گرفته اند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر اینترنت به همان اندازه CBT چهره به چهره در درمان اختلالات اضطرابی مؤثر بوده است. همچنین یک بررسی در سال ۲۰۱۷ نتیجه گرفت که، روان درمانی آنلاین گزینه مقرون به صرفه و مؤثری برای درمان مسائل بهداشت روان بوده است.

برای دسترسی سریع به مشاوره آنلاین می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon دلبستگی ناایمن چیست؟

دلبستگی ناایمن چیست؟

دلبستگی ناایمن، شکلی از ارتباط آلوده به ترس است؛ ترس از دست دادن و ترس از صمیمیت، که محققان شکل

blog icon اثر دانینگ کروگر چیست؟

اثر دانینگ کروگر چیست؟

اثر دانینگ-کروگر Dunning–Kruger effect نوعی سو‌گیری شناختی است که در افرادی با دانش، تجربه و یا تخصص محدود نسبت به

blog icon مردانگی سمی چیست؟

مردانگی سمی چیست؟

مردانگی سمی، شامل فشارهای فرهنگی برای مردان برای رفتار به شیوه ای خاص است. و به احتمال زیاد همه پسران

blog icon اتحاد درمانی چیست؟

اتحاد درمانی چیست؟

از اعتماد در جلسه‌ی روان‌درمانی زیاد خوانده و شنیده‌ایم. اتحاد درمانی یک سنگ بنا برای درمان موثر است؛