چطور ذهن خود را آرام کنیم؟

چطور ذهن خود را آرام کنیم؟

این که چطور ذهن خود را آرام کنیم برای حفظ سلامت روان و جسم ضروری است. ذهن مضطرب و ناآرام […]

این که چطور ذهن خود را آرام کنیم برای حفظ سلامت روان و جسم ضروری است. ذهن مضطرب و ناآرام انواع بیماری‌ها را به بدن دعوت می‌کند، روتین زندگی را بر هم می‌زند و به‌مرور افسردگی را نیز با خود می‌آورد. اگر ناآرامی بسیاری را تجربه می‌کنید و دائماً مضطرب هستید حتماً از یک متخصص کمک بگیرید. در کنار کمک حرفه‌ای، تکنیک‌های آرام‌سازی، تغییرات سبک زندگی و اهمیت دادن به سلامتی نیز می‌تواند در آرامش ذهن اثرگذار باشد.
اضطراب می‌تواند یک چرخه معیوب را ایجاد کند که ر‌هایی از آن به‌سادگی میسر نخواهد بود. وقتی برای مدت طولانی آرامش ذهن خود را از دست می‌دهیم به ارگان‌های مختلف بدن آسیب می‌زنیم. تیروئید، کبد، قلب و بسیاری دیگر از اندام‌های حیاتی بدن ما، تحت تأثیر سلامت روان‌مان قرار دارند. خود این بیماری‌ها دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را افزایش می‌دهند و به اضطراب ما اضافه می‌کنند.


چطور به آرامش ذهنی دست پیدا کنیم؟


ارتباط اجتماعی مفید برقرار کنید


یک خانواده حمایت‌گر، گروهی از دوستان هم‌دل یا هم‌کلاسی‌های همراه و پشتیبان می‌توانند اضطراب شما را تا حد قابل توجهی کاهش بدهند. به‌علاوه صحبت کردن درباره موضوعاتی که اضطراب شما را برانگیخته است می‌تواند به آرام کردن ذهن شما کمک کند. گاهی هم نقش دیگران بیش از یک شنونده ساده بودن است. در شرایطی ممکن است مشورت با عزیزان و نزدیکان‌تان در‌های تازه‌ای برای حل مشکلات روی شما باز کند.
منظور از روابط اجتماعی، ارتباط با هر فردی با هر شخصیتی نیست. افراد سمی می‌توانند با انتقاد‌ها و رفتار‌های اشتباهشان به اضطراب شما دامن بزنند. آن‌ها هرگز گزینه‌های خوبی برای تعامل نیستند و حذف این افراد می‌تواند خود راهی برای آرام کردن ذهن باشد. اگر کسی را نمی‌شناسید که بتوانید از حضور او کمک بگیرید و تنهایی اضطراب شما را تشدید می‌کند.


مدیتیشن آرامش ذهن را یاد بگیرید


مدیتیشن یکی دیگر از راه‌های تأثیرگذار و مفید برای کاهش استرس است. روش‌های مختلفی برای آن وجود دارد که اگر با آن‌ها آشنایی ندارید توصیه می‌کنیم مقاله آموزش مدیتیشن آرامش یار را بخوانید. در مراقبه تمرکز ذهن بر اینجا و اکنون معطوف است و به همین دلیل نمی‌توان آن را با نگرانی‌ها و دغدغه‌های اضطراب‌آور مشغول کرد. این تکنیک آرام‌سازی ذهن همچنین کمک می‌کند اولین علائم اضطراب، افسردگی و تروما را تشخیص بدهید و پیش از آن‌که شرایط از کنترل شما خارج شود برای رفع آن‌ها کمک حرفه‌ای بگیرید.


تمرینات تنفسی را یاد بگیرید


تمرینات تنفس به شما کمک می‌کند ذهن خود را خالی کنید و برای دقایقی، به‌جای موضوعات اضطراب‌آور، بر تنفس خود متمرکز بمانید. کورتیزول هورمونی است که مغز آن را هنگام تجربه استرس و اضطراب ترشح می‌کند و به همین دلیل به آن هورمون استرس نیز گفته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد تنفس عمیق میزان کورتیزول را کاهش می‌دهد و به همین دلیل باعث آرامش ذهن و روان می‌شود.
تمرینات مختلفی برای تنفس طراحی شده‌است که مهم‌ترین آن‌ها تنفس با شمارش است. برای این کار، صاف بنشینید، نفس خود را با چهار شماره به ریه‌های خود ببرید و سعی کنید تمام این فرایند را لحظه به لحظه تجربه کنید. حین این فرایند باید احساس کنید که معده شما به سمت بالا حرکت می‌کند. سپس آن را ۳ ثانیه نگه دارید و با ۶ شماره بیرون بدهید. در این لحظه عضلات شما به حالت منبسط برمی‌گردند.


خلاقیت خود را به کار بگیرید


خلق کردن یکی از روش‌های آرامش ذهن است. ساختن با کمک دستان به شما کمک می‌کند حجم زیادی از اضطراب خود را تخلیه کنید. به‌تناسب سلیقه خود رشته‌ای هنری انتخاب کنید و در آن به پرورش و ابزار خلاقیت خود بپردازید. نقاشی، سفال‌گری، خطاطی، آشپزی، خیاطی یا معرق‌کاری، فرقی نمی‌کند، همه این فعالیت‌ها می‌توانند تمرکز شما را بر اینجا و اکنون معطوف کنند و در آرام کردن ذهن نقش داشته باشند.


محرک‌های احساسی را شناسایی کنید


اگر دوست ندارید بر اساس هیجانات و احساسات خود واکنش نشان بدهید و تمایل دارید همیشه متعادل و منطقی برخورد کنید، باید برای خود فهرستی از رویداد‌های خاص را یادداشت کنید که باعث تحریک احساسات شما شده‌اند. سپس چند نفس عمیق بکشید و در حالی که آرام و ریلکس هستید، حدود ۱۵ دقیقه زمان بگذارید و به واکنش‌های خود در رابطه با آن موضوع فکر کنید.


وقت گذراندن با حیوانات


تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که با حیوانات وقت می‌گذرانند، فشار خون پایین‌تری داشته و مهم‌تر از همه، نسبت به افرادی که به ندرت با حیوانات در تماس هستند، اضطراب کمتری دارند.
به تأثیر حیوانات در روان درمانی توجه کنید. این روش، یک نوع درمان است که با استفاده از حیوانات، به کاهش اضطراب کمک می‌کنند.


خوب غذا بخورید و غذای خوب بخورید


متاسفانه بسیاری از ما تا گذرمان به پزشک و بیمارستان نیفتد به تغذیه خود اهمیت نمی‌دهیم. بااین‌حال تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه اثر قابل توجهی بر اضطراب و سلامت روان دارد. غذا‌های ناسالم اگر به مقدار زیاد مورد استفاده قرار بگیرند می‌توانند اضطراب و خطر ابتلا به افسردگی را افزایش بدهند. بنابراین اگر می‌خواهید ذهن و روان سالم‌تر و آرامش بیشتری داشته باشید زمان بگذارید و برای خودتان وعده‌هایی سالم و مغذی آماده کنید. از زیاد خوردن یا کم‌خوری افراطی بپرهیزید و اگر قصد کاهش وزن دارید این کار را زیر نظر یک متخصص انجام دهید.
موضوع دیگر در تنظیم تغذیه با سلامت روان و آرامش ذهن، حذف یا کاهش الکل و قهوه است. کافئین موجود در قهوه می‌تواند ضربان قلب و اضطراب را افزایش دهد و آن را از محدوده سالم خارج کند. خصوصاً اگر روزی بیش از یک فنجان قهوه می‌نوشید حتماً در آن تجدید نظر کنید. الکل نیز اگرچه در ابتدای مصرف ممکن است اضطراب را کاهش دهد اما با گذشت زمان تنها به استرس و نگرانی بیشتر منجر می‌شود.


بنویسید


یکی دیگر از روش‌های آرامش ذهن نوشتن است. دفتری تهیه کنید و در آن از تجربیات زندگی خود بنویسید. اتفاقات خوشایند و دوست‌داشتنی را در آن مرور کنید و به خاطر آن‌ها شکرگزار و قدردان باشید. نوشتن آن‌چه فکر و احساس می‌کنید به پاکسازی و آرامش ذهن شما کمک می‌کند و آن را در جهت اولویت‌بندی، برنامه‌ریزی و آرامش پیش می‌برد. به همین دلیل نوشتن می‌تواند از جنبه‌های مختلف بر کاهش اضطراب مؤثر باشد. به‌علاوه نوشتن همیشه با پذیرش همراه است و شما تا زمانی‌که اضطراب خود را نپذیرید و آن را انکار کنید نمی‌توانید در جهت مدیریت آن قدم بردارید.


به‌اندازه کافی بخوابید


اضطراب و خواب رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. اضطراب می‌تواند به اختلالات خواب منجر شود و بی‌خوابی نیز بر روی تشدید اضطراب مؤثر است. محرومیت از خواب باعث افزایش هورمون اضطراب یا همان کورتیزول می‌شود. یک قانون کلی وجود دارد که افسردگی با پرخوابی و اضطراب با کم‌خوابی همراه است. اگرچه این قانون همیشه صادق نیست.
به مشاور مراجعه کنید
گاهی افراد برای آرامش ذهن نیاز دارند تا مسائل خود را با افرادی در میان بگذارند. این افراد معمولاً توانایی حل مسأله را آموزش ندیده‌اند و بودن در کنار یک مشاور یا روانشناس خوب برای آن‌ها می‌تواند سازنده باشد.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon عشق از نظر استنبرگ

عشق از نظر استنبرگ

عشق از نظر استنبرگ یک نظریه قدیمی می‌باشد. عشق برای رفاه ما در زندگی ضروری است. هرچند بسیاری از افراد

blog icon چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

در زمان حال زندگی کردن کاری نسبتاً دشوار است. افرادی که در لحظه به سر می‌برند، گذشته را تنها به‌عنوان

blog icon تکنیک‌های پرورش خلاقیت

تکنیک‌های پرورش خلاقیت

خلاقیت نوعی ابتکار عمل در انجام کار‌ها است. این خلاقیت باعث می‌شود ما کار‌های روتین را ساده‌تر انجام دهیم.

blog icon سندرم زن کتک خورده چیست؟

سندرم زن کتک خورده چیست؟

سندروم زن کتک‌ خورده محصول آزار‌های طولانی‌مدت خانگی است. این سندرم زیرمجموعه اختلال اضطراب پس از سانحه