چه چیز‌هایی را به افراد افسرده نگوییم؟

چه چیز‌هایی را به افراد افسرده نگوییم؟

در بسیاری از موارد مهمتر از این که چه باید به افراد افسرده بگوییم این است که چه چیز‌هایی را […]

در بسیاری از موارد مهمتر از این که چه باید به افراد افسرده بگوییم این است که چه چیز‌هایی را به افراد افسرده نگوییم. افسرده بودن همانند زندگی در جهانی دیگر است. که ذهن شما قادر به درک آن نیست. حمایت از یک دوست، در زمان افسردگی، سخت و ناراحت‌کننده است. بسیاری از مردم چیزی نمی‌گویند ولی وقتی حرفی می‌زنند، حرف‌هایشان نادرست است. گفتن عبارات نوع‌دوستانه به یک دوست افسرده، کار ساده‌ای است اما با این کار شما به جای کمک کردن، به او ضربه می‌زنید.


مهارت ارتباطی در هنگام تعامل با افراد مختلف بسیار مهم است. خاصه اگر مخاطب شما شرایط خوبی ندارد یا به بیماری مانند افسردگی مبتلا است. بنابراین باید بدانید چه چیزهایی را نباید بگویید.


به فرد افسرده نگوییم افسرده نباش


هرگز نباید به فردی که افسرده است بگوییم افسرده نباشد. وقتی به کسی می‌گویید افسردگی خود را کنار بگذارد، در اصل وضعیت او را بی‌اهمیت جلوه می‌دهید و درد او را انکار می‌کنید. برای افراد مبتلا به افسردگی، “خوشحال کردن و خوشحال بودن” اصلاً کار ساده‌ای نیست، و آن‌ها حتماً آرزو می‌کنند که‌ای کاش می‌توانستند خوشحال باشند. اما نمی‌توانند. به جای اینکه به آن‌ها بگویید افسرده نباش بهتر است به یک فرد افسرده بگویید «متاسفم که حال شما خوب نیست. آیا کاری هست که بتوانم انجام دهم؟ ».


به فرد افسرده نگوییم به خاطر داشته‌هایتان سپاسگزار باشید


نباید به فردی که احساس افسردگی می‌کند بگویید که قدردان باشید. گفتن این جمله به فرد مبتلا به افسردگی ممکن است باعث احساس سرزنش در آن‌ها شود، که می‌تواند به طور باورنکردنی منجر به آسیب آن‌ها شود.
اشاره به این که آن‌ها به اندازه کافی احساس قدردان و سپاسگزار داشته‌های خودشان نیستند به آن‌ها القا می‌کند که وضعیت و افسردگی آن‌ها بیماری محسوب نمی‌شود و نیازی به درمان ندارند. برای همین ممکن است فرد افسرده با شنیدن این جملات از درمان خودش صرف نظر کند و به دنبال درمان وضعیت خودش نباشد. حتی گفتن این جملات به فرد افسرده ممکن است باعث شود که فرد مبتلا به افسردگی نسبت به آنچه که دارد احساس بی‌ارزشی یا بی‌لیاقتی کند. در عوض بهتر است به فرد افسرده بگویید من احساس شما را می‌فهمم و آماده هستم حرف‌های شما را گوش کنم.


به فرد افسرده نگوییم اوضاع می‌توانست بدتر باشد


یکی از کار‌هایی که می‌توانید برای فرد افسرده انجام دهید این است که وضعیت آن‌ها را مقایسه نکنید. زیرا هر فرد مبتلا به افسردگی مجموعه‌ای از ناملایمات منحصر به فرد خود را دارد. جملاتی از این مدل مقایسه‌ها می‌تواند تجربه و وضعیت بیمار را بی‌اهمیت نشان دهند و فرد به دنبال درمان افسردگی خودش بروند.


با گفتن اینکه اوضاع می‌توانست بدتر باشد به آن‌ها این را القا می‌کند که فرد نباید در مورد وضعیت و مشکل خودش با شما صحبت کند. حتی احساسات و تجربیات مرتبط با افسردگی را بیش از حد کمرنگ می‌کند. به جای آن سعی کنید به افراد افسرده بگویید: آنچه که در حال گذراندن آن هستید واقعی است. اشکالی ندارد در صورت لزوم بهتر است از دیگران کمک بگیرید. آیا در حال حاضر کاری وجود دارد که بتوانم کمکی انجام دهم؟


به فرد افسرده نگوییم مثبت‌اندیشی باش


خب اگر درمان بیماری روانی آن هم از نوع افسردگی که نگاه انسان به همه چیز خاکستری و تیره است با یک نگاه ساده و تنظیم نگرش تغییر کند بنابراین چرا با تعداد زیادی از بیماران روانی روبرو هستیم. پیشنهاد طرز فکر مثبت و مثبت‌اندیشی در چنین شرایطی بسیار ساده انگارانه است مانند این است که به بیمار دیابتی پیشنهاد دهید بیماری خود را با طرز فکر مثبت درمان کند در اکثر بیماران روانی کارکرد نورن‌های مغز با اختلالات جدی مواجه می‌شود و نیاز به درمان دارد و به سادگی تغییر نگرش اتفاق نمی‌افتد.
گفتن جملات قصار کار بسیار ساده است و مخارجی هم ندارد. اما در عمل انسان باید جای فردی باشد تا بتواند حال او را کامل درک کند. خودکشی نه یک کار خودخواهانه بلکه کاری از سر ناامیدی و استیصال است که فردی به دلیل درد روحی زیادی که متحمل می‌شود به آن اقدام می‌کند. تصمیم به خودکشی کاری است که هیچ کس نمی‌گیرد مگر این که گزینه‌ی دیگری نداشته باشد
کمک به افرادی که به بیماری روانی مبتلا هستند و مخصوصاً آن‌هایی که افکار خودکشی دارند بسیار مهم است. لازم است این افراد مورد حمایت‌های روانپزشکی جدی قرار بگیرند.


به فرد افسرده نگوییم بدون دارو، بهتر می‌شوید


گفتن این جمله که برای درمان افسردگی خود نیازی به مصرف دارو و مراجعه به پزشک ندارید یک رفتار اشتباه محسوب می‌شود. در اصل آن‌ها را از مصرف دارو برای درمان وضعیت خودشان منصرف می‌کنید. این در حالی است که استفاده از قرص‌ها برای تشویق سلامت روان نه تنها بسیار رایج است بلکه می‌تواند زندگی را تغییر دهد. حتی رای میلیون‌ها نفر، دارو‌های روانپزشکی می‌توانند نقش مهمی در حفظ سلامت روانی سالم داشته باشند.
بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، در واقع، بیش از ۱ نفر از هر ۱۰ بزرگسال آمریکایی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ دارو‌های ضد افسردگی مصرف کرده‌اند.


شما باید این کار را انجام دهید یا شما نباید


گفتن جملاتی مانند «باید» و «نباید» برای مثال، «شما باید گوش دادن به آهنگ‌های غمگین و تماشای فیلم‌های غمگین را متوقف کنید» به فردی که احساس افسردگی می‌کند زیاد تاثیری ندارد. چون با گفتن جملات باید و نباید در اصل شما دارید مسئولیت افسردگی را به خود فرد واگذار می‌کنید. در حالی که نباید او را تنها بگذارید. به جای جملات باید و نباید به فرد افسرده بهتر است به آن‌ها بگوییم من می‌خواهم زمان بیشتری را با شما بگذرانم. با هم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.


موقت بودن و تقدیر بودن بیماری


این اتفاق شاید برای برخی افراد موقتاً پیش بیایید و خوب شوند اما همه‌ی افراد شبیه هم نیستند و متفاوت هستند. بنابراین درست نیست که همه را شبیه هم ببینید و بگویید بیماری روانی او از بین خواهد رفت. زیرا ممکن است به زمان نیاز باشد و در اغلب موارد به درمان پزشکی و مراقب و درمان دارویی نیاز داشته باشند. این که شما یا دیگران بیماری روانی داشته باشید هیچ ربطی به اعتقادات مذهبی ندارد. ضمن این که باور‌های مذهبی نیز در افراد متفاوت است و هر کسی باور‌های معنوی خودش را دارد.


حتی می‌توان گفت گفتن این حرف‌ها در این شرایط اصلاً کار خوبی نیست زیرا ممکن است فرد در دوره احساس گناه به سر ببرد و فکر کند خداوند در حال مجازات اوست و این نوع صحبت شما می‌تواندحال او را از آنچه هست بدتر کند. یا باعث شود شما در زمانی این حرف را به او بزنید که او درگیر افکار معنوی و دست و پنجه نرم کردن با‌ایمان خود باشد و شما با نظرات خود تیر خلاص را به او بزنید و باعث جدایی او از خداوند و باور‌های معنوی بشوید. بیماری به کار شیطان است و نه ارتباطی با تسخیر شدن دارد بنابراین سعی نکنید با این جملات طرز فکر بیمار را به انحراف بکشانید.


افسردگی مانند هر بیماری روانی دیگر یک بیماری جدی است که ملاحظات خاصی را در تعامل و روابط با فرد بیمار می‌طلبد و لازم است که در ضمن نشان دادن وضعیت واقعی بیمار به او سعی شود، در صحبت کردن از آسیب به روحیه او و تخریب او خودداری کرد. اگر شما هم در راستای این موضوع مسأله‌ای دارید می‌توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید.

 

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon عشق از نظر استنبرگ

عشق از نظر استنبرگ

عشق از نظر استنبرگ یک نظریه قدیمی می‌باشد. عشق برای رفاه ما در زندگی ضروری است. هرچند بسیاری از افراد

blog icon چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

در زمان حال زندگی کردن کاری نسبتاً دشوار است. افرادی که در لحظه به سر می‌برند، گذشته را تنها به‌عنوان

blog icon تکنیک‌های پرورش خلاقیت

تکنیک‌های پرورش خلاقیت

خلاقیت نوعی ابتکار عمل در انجام کار‌ها است. این خلاقیت باعث می‌شود ما کار‌های روتین را ساده‌تر انجام دهیم.

blog icon سندرم زن کتک خورده چیست؟

سندرم زن کتک خورده چیست؟

سندروم زن کتک‌ خورده محصول آزار‌های طولانی‌مدت خانگی است. این سندرم زیرمجموعه اختلال اضطراب پس از سانحه