چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

در زمان حال زندگی کردن کاری نسبتاً دشوار است. افرادی که در لحظه به سر می‌برند، گذشته را تنها به‌عنوان […]

در زمان حال زندگی کردن کاری نسبتاً دشوار است. افرادی که در لحظه به سر می‌برند، گذشته را تنها به‌عنوان تجربه‌ای برای گام‌های بعدی می‌دانند و از آینده هراسی ندارند. تجربه زندگی در لحظه علاوه بر آرامش درونی، تمرکز شما را به اهدافی که امروز برای خود قرار داده‌اید جلب می‌کند.
اگر بتوانید با تمرین‌ها و تکنیک‌های مختلف زندگی و افکار را همانند ابر‌های گذرا ببینید که هیچگاه نمی‌توان آن‌ها را متوقف کرد، از جنگیدن دست بر می‌دارید و آن‌ها را هدایت می‌کنید. ذهن ما دکمه توقف ندارد و مدام فکر تولید می‌کند، بنابراین این بهترین روش این است که افکار را تحلیل کنیم و از لحظه حال لذت ببریم. ما همیشه در انتظار یک روز خوب در آینده هستیم اما باید بدانیم همین اکنون بهترین روز عمر ما است و نباید اکنون را فدای آینده‌ای مبهم کنیم.


ماندن در لحظه حال


تمرکز


قدم اول برای اینکه بتوانی در زمان حال زندگی کنی این هست که تمرکز کنی بر روی کاری که همین الان مشغول انجامش هستی و تمام افکارت رو از گذشته و آینده منصرفش کنی و بیاری در همین لحظه و این لازمش تمرکز بر روی کاری هست که الان داری انجامش می‌دی.
این یک تمرین بسیار موثر ذهن آگاهی است که می‌توانیم به کمکش در لحظه حال زندگی کنیم از همین رو باید در تمام کار‌های دیگه تمام تمرکزت رو صرف همان کنی.


فکرت را مدیریت کن


عموماً ما بیشتر ذهن خود را درگیر اتفاقات گذشته می‌کنیم یا صرف این می‌کنیم که آینده باید چه اتفاقاتی رخ بده در حالی که زمان اکنون رو داریم از دست می‌دیم.
مهم‌ترین قدمی که باید برای زندگی در لحظه حال برداریم این است که بیشتر از هرچیزی فکر خودمان را معطوف کنیم به زمانی که هم اکنون داریم زیست می‌کنیم و الان را دریابیم.
اگر نتوانی از موقعیت و نعمت‌هایی که اکنون داری لذت ببری یعنی در زمان اکنون با چیز‌هایی که داری زندگی نمی‌کنی یعنی داری زمانت را صرف در گذشته و آینده می‌کنی و کسی هم که نتواند از داشته‌های خودش در زمان اکنون لذت ببرد مطمئن باشید با آنچه را هم که بدست می‌آورید نمی‌توانید لذت ببرید.


فواید زندگی در لحظه


یکی از برجسته‌ترین فواید زندگی در لحظه، آرامش درونی و لذت بردن از زندگی است. بسیاری از افراد میل شدیدی به کنترل کردن تمام امور زندگی خود دارند؛ اما باید در نظر داشت که همیشه نمی‌توان ناشناخته‌ها را کنترل کرد. اینکه نتوان آینده را پیش‌بینی کرد، بسیار اضطراب‌آور خواهد بود. حسرت‌های گذشته یا خاطرات بد سال‌های کودکی و نوجوانی مانند وزنه‌های سنگینی روی پا، مانع از پیشروی شما به جلو می‌شود. در مقابل باید از روش‌های غلط گذشته، برای پیشبرد اهداف اکنون و آینده استفاده کرد.
فایده دیگر زندگی در لحظه، بهره بردن از تمام آنچه از زمان و امکانات در اختیار دارید، است؛ همچنین اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهید داشت و‌امید به آینده در شما تقویت خواهد شد. می‌توانید ارتباط خود را با دیگران گسترش دهید و کیفیت آن‌ها را بهبود دهید. از هرلحظه خود، هم‌زمان به‌طور صحیح استفاده می‌کنید و لذت می‌برید. زندگی در لحظه یکی از راه‌های اساسی برای به‌دست‌آوردن احساس خوشبختی و شادی در میان اضطراب‌های هراس‌آور امروزی است.


چند تمرین ساده برای زندگی کردن در لحظه و زمان حال


از آشفتگی و انجام چند کار با یکدیگر دوری کنید


هر کاری که انجام می‌دهید، در آن غرق باشید نه اینکه در یک کار به کار دیگر بپردازید یا چند کار را با هم انجام دهید، بنابراین در یک زمان فقط یک کار و تمام توجهتان به همان یک کار باشد.


خودتان را از قید هر چه غیر ضروری است، ر‌ها کنید


گاهی که احساس اضطراب زیاد می‌کنید با خود فکر کنید چه چیزی کوله پشتی ذهنتان را سنگین کرده است؟ وقتی تجسس کنید فکر‌هایی را پیدا می‌کنید که از آن شما و برای آن لحظه نیستند یا برای گذشته و یا برای آینده‌اند، پس آن‌ها را خالی کنید و به دور بیاندازید این‌ها لوازم غیر ضروری سفر زندگی شما هستند که بار ذهنی‌تان را تنها زیاد می‌کنند و دیگر فایده‌ای ندارند.
حتی این امر می‌تواند درباره مسائل مادی نیز باشد لباس‌هایی که سال تا سال از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را از کمد خارج کرده و به نیازمندان ببخشید، دفتر و کتاب یا هر چیز دیگری که بلااستفاده مانده همین باعث می‌شود که حس خوب در زندگی شما تزریق شود.


دوست خودتان باشید


هرگز خود را با کسی مقایسه نکنید و تصور نداشته باشید که همه باید نگاه مثبتی به شما داشته باشند و اینکه اصلاً دیگران درباره ما چه فکری می‌کنند اصلاً به ما مربوط نمی‌شود و نباید ذهن ما را درگیر کند به خودت یادآوری کن که یک شخصیت دوست داشتنی و منحصر به فرد هستی و خودت را دوست داری و حتی برای نقص‌ها و ضعف‌هایت هم احترام بگذار. وقتی طبیعت به این پهناوری پر از نقص و عیب است چطور انسان می‌تواند از خود انتظار کامل بودن داشته باشد؟ کمال مطلق تنها برای خداست و انسان می‌بایست نقص‌هایش را بپذیرد و تا جایی که می‌تواند آن‌ها را برطرف و با بقیه نیز کنار بیاید. تنها در اینصورت احساس ر‌هایی و حس خوب پیدا می‌کند.


با دیگران همدلی کنید


همدلی به معنای این نیست که شما با هر کسی هم زبان باشید، ممکن است شرایط زندگی شما با دیگران متفاوت باشد اما می‌توانید با تلاش خود را جای دیگران قرار دهید و آن‌ها را درک کرده و خودتان نیز احساس ر‌هایی داشته باشید، در اینصورت کمتر از دیگران رنجش به دل می‌گیرید و اگر هم این اتفاق بیافتد سعی می‌کنید آن‌ها را ببخشید.


دعا بخوانید و نیایش کنید


هر کسی آنقدر در طول روز فرصت دارد که در زمان نماز‌های یومیه به دعا و نیایش هم بپردازد و به نوعی یک مراقبه کوتاه داشته باشد و ذهنش را پاکسازی کند، با خداوند صحبت کرده و خود را تخلیه کند. بنابراین هم در هنگام نماز می‌توانید تمرکز داشته و در لحظه حال باشید و هم پس از آن در زمان نیایش.


به دنیای اطراف و جهان با دقت نگاه کنید


گاه افراد مطرح می‌کنند که هنگام رفتن مثلاً به دانشگاه یا سرکار یا هر کار دیگری در مسیر یا یک رستوران و کافی شاپ دچار این حالت‌های برون رفت از لحظه حال می‌شوند، به گذشته رفته یا در آینده غرق می‌شوند، بهتر است در این طور مواقع در اتوبوس یا ماشین که هستید، در خیابان که قدم می‌زنید یا هر جای دیگری به دنیای اطرافتان با دقت بیشتری نگاه کنید. تغییرات آن را لمس کنید، به آدم‌ها نگاه کنید و در ذهنتان یک فیلم از روزتان بسازید که از جلوی چشمتان گذشته است.


به کف دست یا پا‌هایتان دقت کنید


اگر باز هم می‌گویید که اختیار ذهنتان را ندارید و نمی‌توانید آن را متمرکز کنید، کافی است در این طور مواقع به کف دست یا پا‌هایتان خیره شوید، شاید خنده دار باشد اما همین مکث کوتاه شما را به زمان حال می‌آورد. به یک شمع نگاه کنید یا اینکه چشمانتان را ببندید و دست‌هایتان را لمس کنید یا کف پا‌هایتان را به فرش زیر پایتان بکشید و زبری یا نرمی آن را احساس کنید، خود این یک تمرین ساده برای تمرکز است.


نفس عمیق بکشید


گاه شاید برایتان پیش آمده باشد که حالت‌های اضطرابی چنان کنترل جسمتان را در دست گرفته باشد که نتوانستید نفس بکشید، در اینجور مواقع بهتر است تمرین تنفس بکنید یعنی چند دم و بازدم عمیق و از سر آگاهی انجام دهید و در این زمان چشمان خود را بسته و تنها به حرکات دیافراگم و دم و بازدم تان توجه داشته باشید. پس از چند تمرین تنفس حال می‌توانید عضلات دست و پای خود را نیز در کنترل گرفته و آن‌ها را شل و سفت کنید.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon عشق از نظر استنبرگ

عشق از نظر استنبرگ

عشق از نظر استنبرگ یک نظریه قدیمی می‌باشد. عشق برای رفاه ما در زندگی ضروری است. هرچند بسیاری از افراد

blog icon تکنیک‌های پرورش خلاقیت

تکنیک‌های پرورش خلاقیت

خلاقیت نوعی ابتکار عمل در انجام کار‌ها است. این خلاقیت باعث می‌شود ما کار‌های روتین را ساده‌تر انجام دهیم.

blog icon سندرم زن کتک خورده چیست؟

سندرم زن کتک خورده چیست؟

سندروم زن کتک‌ خورده محصول آزار‌های طولانی‌مدت خانگی است. این سندرم زیرمجموعه اختلال اضطراب پس از سانحه

blog icon مرز‌های سالم چه هستند؟

مرز‌های سالم چه هستند؟

مرز‌های سالم یکسری محدودیت‌ها هستند. محدویت‌هایی که فرد در رابطه با احساسات، زمان، سلامت روان و بدن خود